“Varför skall det vara så krångligt att få köra gokart på lite skoj?”. Den frågan inledde en diskussion om att vara hobbyåkare, köra lite på klubbens träningskvällar och njuta av livet som gokartförare.
Den nyblivne kartingentusiasten har köpt en beg. kart för 8.000 kr och är förskräckt över alla de extra krav som sköljs över honom innan han får komma ut och lufta sitt nyförvärv. Han måste köpa nya däck för några tusen, en Unilog-enhet för 1500 kr och en del andra tillägg för ytterligare någon 1000-lapp. Förutom licens, träningskort, hjälm, overall, skor, verktyg, m.m. De ursprungliga 8000 kr har minst fördubblats, ev 3-dubblats innan han får köra ett enda varv på banan.
Jag förstår hans frustration. Varför kan han inte få testa sin kart och köra slut på sina gamla däck och varför skall han köpa en Unilog för att kolla ingreppsvarv på kopplingen?
Varför skall vi ha samma regler under träning för en hobbyåkare som för en deltagare i internationella mästerskapstävlingar? Finns det en vettig förklaring.
Denne hobbyåkare, om han bemöts positivt och ges ett gott mottagande, rekommenderar karting till alla sina kompisar. En ny hobbyåkare kan dra med sig 3-4 andra hobbyåkare. Någon av dessa kanske tar steget vidare till att vara med på tävlingar och framför allt så finns oxå möjligheten att dessa nya entusiaster blir funktionärer på våra tävlingar.
Våra regler skrämmer bort nya utövare av karting, vi håller på att ta död på sporten.
Helt i onödan.
Nej, jag målar inte fan på väggen för det är exakt så här som många nybörjare skräms av en del paragrafryttare och det jag vänder mig mot är den attityd som finns idag. Vi är kringgärdade av så många regler att ingen behärskar vad som är rätt och fel.
Tänk när vi på -90-talet körde Formula Libre på Lördaxx-tävlingarna. Alla som hade en kart med en motorn på max 100cc, fick vara med. Inget snack om däck, Unilogg eller mycket annat. Alla hade kul och alla fick köra. Visst är det nödvändigt med säkerhetstänk men det kanske har gått föör långt på enkla klubbtävlingar och träningskvällar.
Idag måste vissa motorer vara plomberade. Fan ta dig om du har öppnat motorn och tittat hur den ser ut innuti. Förr kunde vi plocka ner motorn om vi inte hängde med och putsa lite här och lite där och hoppas på att det gick fortare nästa gång.
Nu måste man lämna motorn till en specialist som kan göra dessa “putsningar” så att inte besiktningsmännen ser något.
Jag tycker det var roligare, enklare och bättre förr. Vi är alldeles för styrda och inlåsta för att det skall vara lika roligt som då. Onödigt dyrt blir det också.
Lennart!
JAg håller med dig fullt och fasst att det måste vara lättare att åka kart.
Men målar du inte lite fan på väggen nu?
Uniloggen behövs ju bara på tävling och träning inför tävling, således inte hobbyåkare.
När det gäller däck har det alltid varit “förbjudet” att träna på annat än homologerade däck, dock har alltid nybörjare och hobbyåkare tränat på dom däcken dom har, Ingen har någonsin sagt något om det förr.
Problemet måste ju ligga i att få fått folk som tolkar reglerna så otroligt stenhårt att det nästan blir löjligt,
Jag skulle aldrig falla mig in att stoppa en nybörjare på en träning för han har bridgestonedäck på sin S-2000.
Den träningsledaren som gör det måste hamnat fel här på jorden.
Men med tanke på alla regeltolkare som finns så kanske det skulle vara bra att det skrevs in i reglementet att under träning får man använda däck från föregående och kanske tom ännu en period bakots homologeringsperiod.